För dig som är
hyresgäst hos oss
Vi på Kungsvåningen arbetar för att skapa områden där våra hyresgäster trivs och känner sig hemma. På vår hyresgästsida har vi samlat allt du behöver för en smidig vardag som hyresgäst hos oss.
Logga in på MittHem för att hantera ärenden som felanmälan, se dina hyresavier och uppdatera dina kontaktuppgifter. Här nedanför har vi även samlat vanliga frågor och svar för att snabbt kunna hjälpa dig med praktisk information och guider.
MittHem är dina hyresgästsidor. Som inloggad på MittHem kan du som hyresgäst hantera allt som rör ditt boende. Här kan du se dina hyresavier, se allmän hyresinformation eller skapa en felanmälan.
Vanliga frågor
och svar
Vart hittar jag bopärmen och andra dokument kopplade till min bostad?
Här har vi samlat viktiga dokument kopplad till din bostad, till exempel bopärm, ansökan om parkeringstillstånd, och blankett för andrahandsuthyrning.
Vad krävs för att jag ska få hyra en lägenhet?
Genom att registrera dig i Kungsvåningens bostadskö kan du samla ködagar och anmäla ditt intresse på lägenheter som passar dig.
Vi förbehåller oss rätten att välja hyresgäster och utgår bland annat från följande grundkrav:
- Antal ködagar
- Att hyresgästen fyllt 18 år
- Ekonomiska förutsättningar som inkomst och betalningsanmärkningar
Mer information finns i vår uthyrningspolicy.
Hur fungerar det med parkering som bostadshyresgäst?
Majoriteten av våra bostadsfastigheter har tillhörande garage eller parkeringsplatser utomhus. För att ställa dig i kö till en parkeringsplats i ditt kvarter behöver du fylla i och skicka in en ansökan. Här hittar du ansökningsblanketter till samtliga fastigheter.
Hur loggar jag in på mina hyresgästsidor?
Som bostadshyresgäst hos Kungsvåningen kan du logga in på hyresgästsidorna här för att till exempel skapa felanmälan eller se dina hyresavier.
Hur ser jag lediga lägenheter?
Samtliga lediga lägenheter inom vårt bestånd förmedlas via Kungsvåningens bostadskö. Logga in för att ansöka om ett hyreskontrakt.
Får jag hyra ut min lägenhet i andrahand?
Andrahandsuthyrning godkänns endast av hyresvärden om särskilda skäl finns. Den som står på det ursprungliga hyreskontraktet bär fulla ansvaret om något skulle hända eller om hyror inte betalas i tid. Fyll i och mejla blanketten Ansökan om andrahandsuthyrning till info@kungsvaningen.se för en individuell prövning av ditt ärende. Handläggningstiden för en prövning är cirka två månader.
Vilken kötid krävs för att få en bostad?
Kötiden varierar beroende på hur många lägenheter som finns tillgängliga samt hur många som anmäler sitt intresse för en specifik lägenhet. Kötiden för en lägenhet inom Kungsvåningens bestånd har under senaste året varierat mellan några veckor till flera år. Vi rekommenderar att göra en intresseanmälan på flera lägenheter för att öka sina chanser att få ett erbjudande.
Hur söker jag en lägenhet?
Registrera dig i vår bostadskö för att se lediga lägenheter. Som medlem kan du anmäla ditt intresse på lediga lägenheter och på så sätt komma vidare i vår uthyrningsprocess.
Hur lång är handläggningstiden för en lägenhet?
Handläggningstiden för en intresseanmälan varierar beroende på vår arbetsbelastning och intresset för den aktuella lägenheten. Vi har därför ingen möjlighet att ge någon tidsuppskattning på förhand, men återkommer alltid via mejl oavsett om du får ett erbjudande eller om lägenheten går till någon annan.
Hur går jag tillväga för att aktivera autogiro för mina hyresbetalningar?
För att aktivera autogiro för dina hyresbetalningar behöver du mejla ditt kontonummer och clearingnummer till info@kungsvaningen.se.
Felanmälan – om något inte fungerar som det ska i din lägenhet eller byggnad.
Om något behöver åtgärdas i din lägenhet eller byggnad gör du en felanmälan genom att logga in på hyresgästsidorna. Genom att göra en felanmälan hamnar ditt ärende direkt hos rätt person via vårt system för snabbare hantering. Vi tar inte emot några felanmälningar via mejl eller telefon.
Hur går jag till väga om jag vill byta lägenhet inom Kungsvåningens bestånd?
Om du önskar att byta lägenhet kan du kontrollera tillgängliga lägenheter i bostadskön (i utloggat läge) och mejla info@kungsvaningen.se om du hittar ett ledigt objekt som passar dig. Då kommer vi att inkludera dig i uthyrningsprocessen tillsammans med övriga sökande. Som befintlig hyresgäst har du ingen förtur gentemot övriga sökande och dina ködagar beräknas från dagen du skrev på kontraktet till din nuvarande lägenhet.
Här kan du läsa mer om hur det fungerar med lägenhetsbyte hos oss.